Romania nu mai este tara cu forta de munca ieftina, ca in urma cu 10-15 ani. Angajatii de azi sunt la acelasi nivel cu cei din Occident
Intr-un interviu acordat Wall-Street PRO, Marc Nicolaisen (foto mai jos), Director Corporate Sales EMEA la Steelcase , este de parere ca tara noastra a trecut prin schimbari radicale, iar angajatii romani nu mai sunt vazuti drept o forta de munca ieftina, care realizeaza exclusiv outsourcing, ci sunt mult mai pregatiti si chiar competitivi celor din Vest.
“Cand ma uit in urma cu 15-20 de ani, vad Romania ca o tara cu forta de munca ieftina, care face outsourcing, insa acest lucru s-a schimbat. In Romania sunt azi foarte multi oameni bine pregatiti, care vorbesc multe limbi straine, pasionati de tehnologie, care vor sa lucreze in proiecte ambitioase. Am vazut acest lucru mai ales in Cluj, acolo unde avem si noi birourile. (…) Calitatea vietii s-a imbunatatit semnificativ in Romania, o tara care va continua sa aduca tot mai multi multi tineri creativi, foarte bine ancorati in realitate si care vor intra in liga tarilor cu un grad inalt grad de pregatire. Nimeni nu va mai sti ca un tanar este din Romania intr-o alta tara – talentul isi va spune cuvantul”, a declarat Marc Nicolaisen.
„Am venit in Romania in urma cu 10 ani. Piata s-a dezvoltat continuu si a devenit competititiva cu alte piete. As compara Romania cu economii ca Cehia sau Polonia sau tarile din zona Balcanilor. Cand comparam cu Europa de Vest – este o diferenta mare. Romania se afla inca pe o curba ascendenta de dezvoltare si lucrurile nu se pot schimba peste noapte, totul necesita timp”, a mai adaugat Nicolaisen.
In opinia sa, Clujul, Sibiul, dar si celelalte orase universitare au un mare avantaj, intrucat furnizeaza studenti din ce in ce mai bine pregatiti.
“Clujul si Sibiu sunt orase tineresti, universitare, cu o populatie care apreciaza viata, la fel se intampla si in celelalte orase secundare mari – cum este cazul Timisoarei, Iasiului sau in Brasov. Retentia de talente va duce la o competitie uriasa intre angajatori, iar Romania va fi foarte bine cotata din acest punct de vedere. Puterea va ajunge in mainile angatilor si nu a angajatorilor”, estimeaza Marc Nicolaisen.
Romania pune accentul pe birourile moderne: o investitie prin care companiile transforma un angajat demotivat intr-unul performant
Potrivit studiilor, circa o treime dintre angajati sunt demotivati la locul de munca, aceasta pondere a crescut in ultimii ani, iar companiile au incercat sa gaseasca alternative atat pentru cresterea performantelor echipelor, inclusiv in Romania.
“Angajatii implicati sunt mai concentrati la birou, iar diferentele culturale afecteaza comportamentul angajatilor si implicarea acestora in dezvoltarea unei companii. Spatiul in care angajatii isi desfasoara activitatea ar putea elimina starea angajatilor demotivati si a celor pe picior de plecare. Vorbim despre o << renastere a birourilor >>, in care spatiul de lucru devine o destinatie si nu un angajament. Locul defineste comportamentul, iar comportamentul in timp stabileste o cultura de organizatie. Angajatii implicati sunt cei care dau totul in organizatie si in activitatea pe care o intreprind, iar acestia sunt si cei care ajuta la dezvoltarea companiei. Cei demotivati, lucreaza de la 9-17, dar nu ajuta la dezvoltarea companiei. Mai sunt si cei care au realizat deja <<check-out-ul>>, care sunt pe picior de plecare. Inovatia in modul in care o companie isi amenajeaza spatiul de lucru consta in stabilirea momentului cheie in care trebuie sa actioneze. Acest fenomen se petrece deja si in Romania si tot mai multe companii prezente pe plan local investesc in confortul si performanta angajatiilor”, a mai precizat expertul in birouri.
Managerul Steelcase a mai adaugat faptul ca daca in ultimii ani s-a vorbit despre cresterea eficientei energetice a cladirilor si a activitatilor, in prezent totul se rezuma la creativitate si inovatie. “Este esential sa privesti biroul drept pe un body-language al unei organizatii, iar tot mai multe companii incearca sa abordeze stilul lejer si liber al unui start-up. Este un fenomen care capata contur tot mai mult si in Romania”, a conchis Marc Nicolaisen.
Interviu a fost acordat publicatiei Wall-Street, la evenimentul „Engagement and the workplace” pe care l-am gazduit in zilele trecute in showroom-ul COS.