COS Romania. Mai mult decat un nou Showroom, un Work-Life Center interactiv si inovator.
Ca lider national in solutii de design si amenajare a spatiilor de lucru, COS Romania se prezinta cel mai bine prin succesul proiectelor realizate, dar si prin propria imagine: Showroom-ul COS amenajat nu intr-un cadru separat, ci in biroul central al companiei, in Bucuresti.Despre inovatii, eficienta si povesta amenajarii Showroom-ului COS am stat de vorba cu Arhitectul Andrei Angelescu, de la care am dorit sa aflam care a fost ideea de baza a proiectului: “Idei au fost multe, ne-a spus Andrei, dar nevoile au fost cele care au dus la punerea in aplicare a experientei noastre si a solutiilor pe care le puteti gasi aici in spatiul nostru de lucru“. Pentru a identifica aceste nevoi, COS a realizat studii interne, din care a reiesit importanta amenajarii propriului spatiu intr-un mod ce poate fi definit drept “human-centered design”. Acest design orientat catre individ se refera nu numai la ergonomie, ci la tot ce reprezinta persoanele care lucreaza aici, ca angajati ai companiei, dar si dincolo de aceasta calitate.
Cand showroom-ul devine “REAL-LIFE EXPERIENCE”
Showroom-ul COS este, asadar, un “work-life center”, pentru ca nu e un simplu loc de expunere a produselor si serviciilor, ci este integrat in spatiul unde echipa COS isi desfasoara activitatea zi de zi.
“Astfel, Showroom-ul devine o experienta, capata credibilitate maxima, ne spune Andrei, pentru ca vizitatorii vad ce putem face pentru ei intr-un context real, autentic. In realizarea propriului nostru proiect, am inceput prin a sterge cu buretele tot ceea ce inseamna un spatiu de birouri. Prima regula a fost: fara idei preconcepute. Efectiv am demolat tot ce exista aici inainte si am reconstruit pornind de la implicatiile fiecarei componente, de la nevoile reale ale angajatilor care lucreaza aici. Am imbunatatit, prin design, organizarea functionala, relatiile dintre departamente si flow-ul de informatii dintre acestea, chimia dintre oameni.”
Concret, Showroom-ul COS se remarca printr-o organizare care pune pe primul plan interactiunea intre oameni, confortul si eficienta acestei interactiuni. “Stim cu totii ce inseamna comunicarea in ziua de astazi. Tinand cont de tehnologie, comunicarea a devenit preponderent virtuala. Interactiunea reala intre oameni nu mai este o prioritate, de aceea, pentru noi a fost important sa o incurajam si prin modul in care am organizat spatiul. Cand oamenii echipei simt ca sunt cu adevarat impreuna in aceeasi calatorie, sigur vor avea si rezultate mai bune.”
Receptia OUT, work-café IN
Primul pas in Showroom poate fi, pentru multi, prima experienta surprinzatoare deoarece receptia a fost eliminata, intrucat pentru activitatea specifica a companiei aceasta zona era vazuta ca o bariera. Acum exista o legatura cu spatiul exterior, orientarea in spatiu fiind mult mai rapida, noul aranjament eliminand orice posibila stare de anxietate pe care o poate genera un spatiu inchis sau nou. Dupa ce esti primit, intri intr-o zona de “Work Café”, similara unei cafenele, dar unde angajatii pot veni oricand sa lucreze sau sa discute, sa aiba inatalniri. Aici, oamenii intra intr-o stare diferita fata de cea formal-rigida, care este de multe ori intalnita intr-un spatiu de birouri.
Zona de lucru, in care se desfasoara majoritatea activitatilor, unde sunt amplasate mai multe posturi de lucru fixe in functie de activitatea fiecarei parti implicate in proiect, poarta numele de “Innovation Center”. Exista de asemenea si multe spatii-suport, zone de intalniri, zone in care poti sta sa te concentrezi, spatii pentru discutii la telefon sau intalniri cu una sau mai multe persoane.
Cat de important este confortul oamenilor in definirea spatiului de lucru? Pentru Showroom-ul din sediul central COS Romania, acesta a fost unul dintre punctele de plecare. “De multe ori aducem lucruri personale la birou pentru ca vrem sa ne simtim ca acasa, explica Andrei. Am incercat sa analizam de ce este mai bine acasa, de ce este mai bine sa lucram intr-o cafenea, sau intr-un spatiu public unde suntem inconjurati de mult mai multi oameni decat daca stam la un birou, unde ne simtim intr-un spatiu mult mai “privat”. Ne-am dat seama ca starea de bine de acasa e determinata de anumite elemente, pe care daca le gasim configurate corect intr-un spatiu de birouri, ne poat da acelasi “feeling”. Acelasi lucru este valabil si pentru spatiul de tip cafenea, precum si alte elemente pe care le regasim in sediul nostru.”
Concepte precum “Wellbeing @ work”, “Biophilic Design”, “Choice & Control” sunt extrem de familiare acestui spatiu. In acelasi timp, exista o preocupare crescuta pentru inovatia tehnologica atat de necesara in work flow-ul companiilor in ziua de azi. Astfel, solutiile intalnite in Showroom sunt dintre cele mai noi si inovatoare, existand multa tehnologie legata de comunicarea la distanta, video conferinte, elemente pasive si active care imbunatatesc acustica incaperior, sistemul electronic de programare a salilor de intalnire, etc.
“Multi cred ca povestea s-a terminat cand s-a predate cheia.”
Ce aduce acest Showroom diferit in piata de profil din Romania? In primul rand o abordare diferita asupra activitatii unei companii.
“Am pornit de la stabilirea situatiei optime de relatie intre echipe, ce la randul ei corespunde cu viziunea companiei, ne spune Andrei. Posibilitatea atingerii acestui scop trebuie analizata la nivel individual, nu doar la nivel de echipa. Am avut posibilitatea de a face acest studiu si datorita faptului ca echipele nu sunt asa de numeroase si numarul total de indivizi este unul relativ mic. Principalul factor in acest exercitiu este cel social, strict uman, care influenteaza rezulatatul final, mai exact identificarea drumului pe care il are de parcurs pana ajunge la starea dorita. Organizarea spatiul ia in considerare aceste aspecte care ajuta indivizii sa isi desfasoare activitatea la performantele dorite. Identificarea gradelor de interventie asupra spatiului, care la randul sau influenteaza comportamentul utilizatorului este ceva nou pentru Romania, in special acordarea atentiei acestui aspect, luand in considerare factorul uman. Raportarea configuratiei spatiului in care indivizii isi desfasoara activitatea, doar la tipul de activitate nu seste suficient. Aceasta relatie are success in momentul in care luam in considerare utilizatorul ca individ, cu toate caracteristicile umane, care il definiesc si in cele din urma, care percepe spatiul prin prisma personala in contextul experientelor personale sau colective.
In final spatiul populat, nu reprezinta incheierea acestui proces. Povestea spatiului abia incepe, real pentru cei care il folosesc. Abia acum prinde spatiul viata, prin prezenta omului, care este orientat, influentat de contextual construit. Acest proces de influenta este reciproc, oamenii reactioneaza la spatiul si spatiul la randul sau reactioneaza la oamenii care il controleaza. Acest dialog trebuie urmarit si analizat, incurajand evolutia organica si optimizarea naturala, pastrand viziunea companiei ca element directiv.”