2024 © COS. Proudly Crafted by Quart Creative Agency.
Platinum Partner - 2017

Cand birourile nu mai funcționează la capacitate maximă, te reprofilezi și inovezi în domenii aflate pe val. De exemplu, cel medical.

Când birourile nu mai funcționează la capacitate maximă, te reprofilezi și ino­v­ezi în domenii aflate pe val, cum ar fi cel medical. O știe cel mai bine antrepre­no­rul Christophe Weller.

Înainte de pandemie, Christophe Weller, fondatorul Corporate Office Solutions (COS), a pus la punct o strategie de di­ver­si­ficare a serviciilor și de extindere pe noi segmente, precum cel medical, un plan ce s-a potrivit ca o mănușă noului context în care a crescut și numărul de clinici private. Din postura sa de cel mai mare furnizor de soluții pentru amenajarea birourilor, COS s-a repliat din mers noilor condiții în care clădiri întregi de birouri au rămas neocupate și a semnat în primele nouă luni din 2021 contracte în valoare totală de 23 de milioane de euro, ceea ce înseamnă o creștere de 12% față de aceeași perioadă din 2020. Mai mult, până la finalul anului în curs, Christophe Weller mizează pe depă­și­rea pragului de 30 de milioane de euro, adică o apropiere de volumul de business de dinaintea pandemiei.

Expansiunea

 

„În 2020 și în 2021 am diversificat activitățile companiei atât printr-o expansiune geografică, precum și prin diversificarea piețelor de interes. Ne-am extins pe sectoare noi, precum cel medical – cu soluții de arhitectură, design interior, mo­­bilier și amenajare pentru clinici și spi­tale, cel educațional (școli private) și cel al ospitalității (hoteluri și restaurante)“, deta­liază Christophe Weller.

Compania a inaugurat anul acesta o re­prezentanță la Iași, după cea de la Timi­șoara, lansată în 2018. Tot anul trecut a mai deschis un showroom la Cluj-Na­poca, oraș considerat un loc potrivit pentru dezvoltare, cu multe proiecte pe segmentul de birouri. De altfel, activitatea COS a avut un ritm bun în 2020 datorită faptului că multe dintre contractele de fit out (termen care descrie activitatea de fur­ni­zare de soluții integrate de consul­tanță, concept, design, producție de mobilier și amenajare com­pletă a spațiilor interioare) au fost semnate înainte de lockdown, iar pe­rioada de lucru de acasă a favorizat într-un fel activitatea de amenajare de birouri. „Pe fondul înce­tinirii activității de livrare de noi spații de birouri sau de închiriere de bi­rouri, am re­simțit într-adevăr o ponde­rare a volumului de business, dar tindem să recuperăm de­calajul în perioada urmă­toare“, mai spune omul de afaceri.

Cel mai recent studiu realizat de Genesis Property despre dinamica angajaților care merg astăzi la birou arată că aproape trei sferturi (72,2%) dintre salariații din Ro­mânia spun că lucrează cel puțin trei zile pe săptămână la birou, deși efectele pan­de­miei sunt acum mai ample față de anul trecut. Cei mai mulți dintre angajații incluși în studiu consideră că reîntoarcerea la birou are o contribuție importantă la men­ți­nerea unui echilibru emoțional și la revenirea economiei. De asemenea, aproape 43% dintre respondenți consideră că principalul avantaj al reîntoarcerii la birou este o mai bună separare între viața profesio­nală și cea personală, iar 36% subliniază faptul că biroul contribuie semnificativ la o mai bună interacțiune cu colegii și mana­gerii.

În așteptarea momentului în care toți angajații vor merge din nou la birou, Christophe Weller se uită și în alte direcții care în ultimul timp s-au dovedit a fi profitabile. „Contextul creat de pandemie a determinat creșterea numărului de clinici private. Operatorii de clinici private se înmulțesc, iar marile lanțuri se extind. Și, în condițiile în care această piață devine din ce în ce mai competitivă, majoritatea încearcă să își atragă clientela și prin confortul interior pe care îl oferă în clinică sau spital“, adaugă acesta.

La nivelul primelor nouă luni din 2021, aproximativ 21% din businessul COS era reprezentat de amenajări și livrări de mobilier pentru sectoarele medical, educație și ospitalitate. Prin comparație, în 2020, aceste sectoare au avut o pondere de circa 6% din business, iar targetul companiei este ca aceste domenii să se apropie de 30-35% anul viitor. Fondatorul COS se aș­teaptă ca și sectorul public să deblocheze investiții în infrastructura publică de spi­tale. De asemenea, el consideră că pentru școlile private din România (din ce în ce mai multe) această componentă a devenit un „diferențiator“.

Pandemia a reprioritizat componenta de siguranță sanitară și epidemiologică pentru toate aceste spații, iar un exemplu foarte simplu este, în cazul spitalelor și cli­ni­cilor, vopseaua de perete foarte rezis­tentă, care nu lasă să pătrundă infecțiile nosocomiale, sau soluții pentru pardoseli bazate pe cauciuc natural, realizate din ma­­­­­teriale ecologice“, mai spune Christophe Weller.

Un investitor

 

Pentru dezvoltarea companiei la nivel regional, Weller a recurs la o injecție de capital prin „atragerea stra­tegică a unui investitor – fondul independent de private equity Sarmis Capital, care a preluat un pachet majoritar de acțiuni în COS“. Un parteneriat despre care antreprenorul spune, fără doar și poate, că va susține „un ritm accele­rat de transformări“ care ar trebui să fie im­plementate în peri­oada următoare.

„În ceea ce privește investițiile, se va aloca un procent de cel puțin 8% din cifra de afaceri anuală în câteva direcții, cum ar fi în consolidarea echipei, în inovație – cu tehnologie specifică activității de design, precum și în componenta ESG (environmental, social and corporate governance, n.r.) –, produse și procese cu impact redus asupra mediului“, punctează Christophe Weller.

În opinia sa, piața românească de birouri a evoluat foarte mult prin comparație cu momentul în care COS a devenit activă pe piața românească, în urmă cu 23 de ani. Pe de o parte, este vorba despre evoluția celor care construiesc clădirile, comparabile cu cele din mari orașe europene precum Paris sau Londra, iar pe de alta, despre evoluția chiriașilor – companii multi­na­ționale și companii românești, an­tre­prenoriale.

Christophe Weller a pornit businessul COS în anul 1998, împreună cu alți trei parteneri, iar primii bani in­ves­tiți au provenit dintr-un credit de 200.000 de dolari. La început au avut cinci angajați și un birou amenajat într-un apartament de 60 de metri pătrați.

Între timp, numărul angajaților s-a apropiat de 100 la nivelul întregii țări. Până în momentul de față, COS a amenajat sedii și reprezentanțe a peste 2.000 de companii, printre care Microsoft, KPMG, Accenture, Porsche Engineering Cluj, Google sau Secom.

*Acest articol a apărut în numărul 127 al revistei NewMoney.

Back to news »
Contact us for your custom solution

Solicitare

Pentru orice cerere legată de produsele sau serviciile noastre folosește pur și simplu formularul de mai jos.

    Book your tour