Stiri

Cititi cele mai recente informatii despre noi, produsele si evenimentele noastre.
Redefinirea modului de lucru: Flexibilitatea la birou Distribuiti
Image / Redefinirea modului de lucru: Flexibilitatea la birou

Flexibili in timp si spatiu

Tehnologia, globalizarea si procarile cotidiene ne imping catre redefinirea modului in care lucram. Fie ca vorbim de timp sau spatiu, "mersul de birou" devine mai flexibil.

Flexibilitatea nu este despre angajat
Cand vine vorba de flexibilitate la locul de munca, oamenii se gandesc de regula la programul de lucru, cand de fapt ar trebui sa se raporteze la un proces care ne ajuta sa fim mai productivi atat la job, cat si in afara acestuia. Nu e vorba nici de a-i face pe plac angajatului, nici de a munci mai putin, nici de economii la chirie sau utilitati, nici de scaparea subalternilor de sub control. Flexibilitatea (termen pe care il vom folosi in continuare ca echivalent in limba romana a expresiei „flexible work arrangements”) ar trebui privita ca un parteneriat intre angajator si angajat prin care cele doua parti stabilesc cum, unde si cand ne desfasuram munca astfel incat sa fie bine pentru toti stakeholderii – colegi, manageri, clienti, parteneri, familie, comunitate etc. Prin urmare, nu ar trebui sa mai privim flexibilitatea ca fiind exclusiv un beneficiu pentru angajat. O astfel de politica ar trebui sa se bazeze pe cel mai bun mod in care compania poate livra cele mai bune rezultate. (...)

Solutii alternative pentru un spatiu flexibil
Tehnologia a ajuns in punctul in care (si va continua sa evolueze in aceeasi directie) ne permite sa lucram de oriunde consideram ca suntem mai productivi. „Provocarea pentru fiecare organizatie, indiferent de industrie, va fi cum sa se asigure ca angajatii sunt la cel mai inalt nivel de productivitate. Multi angajatori sunt inca superficiali in ceea ce priveste masurarea productivitatii si stabilirea unor obiective de productivitate clare. Daca eu, ca angajator, stabilesc obiective de productivitate concrete si masurabile, iar angajatii mei indeplinesc acele obiective, de ce mi-ar pasa din ce locatie sau cu ce dispozitive ajung la acele rezultate?! Va fi o schimbare de cultura greu de acceptat si de facut de catre organizatii. Multe companii sunt ancorate intr-un singur mod de a face business, iar un astfel de stil de lucru ii va face pe multi lideri sa nu se simta confortabil”, explica Tim Sackett, Executive Vice President al companiei de recrutare HRU Technical Resources din SUA.
Un raport din 2012, ce sintetizeaza rezultatele unei cercetari sprijinite de compania Regus, ne indica patru realitati din mediul corporate care construiesc cererea pentru spatii de lucru alternative:

  • Indivizii lucreaza in mai multe medii, in birou sau in afara acestuia;
  • Este dificil de prezis, pe de o parte, cand si unde va avea organizatia nevoie de spatiu si, pe de alta parte, cand un individ va dori sau nu sa munceasca;
  • Intervalul de timp dintre momentul in care organizatia isi da seama ca are nevoie de spatiu si momentul in care vrea sa il ocupe este scurt si imprevizibil;
  • Pana la finalul anului 2013, angajatii din categoria „knowledge workers” („lucratorii cu cunostinte”) vor lucra doar 5% din zi in acelasi loc si timp cu colegii; ei isi vor petrece  95% din timp singuri, intr-o locatie diferita si intr-un timp diferit.

Hot desking-ul: bataie pe locuri sau plus pentru productivitate
Vremurile in care ne decoram biroul cu poze, post-it-uri, cani, plusuri si alte lucruri personale sunt pe cale sa devina istorie (cel putin in lumea corporatiilor, unde conceptul de hot-desking este „the next big thing!”). Definitia acestui concept ne vorbeste despre un sistem de organizare al spatiului de lucru care implica faptul ca mai multi angajati utilizeaza o singura statie de lucru fizica sau o singura suprafata, in diferite perioade de timp. Pe scurt, numai asiguram un birou dedicat pentru fiecare angajat, ci cream in schimb o varietate de zone de lucru in cadrul spatiului de birouri, zone pe care angajatii le pot folosi in comun (raportul poate ajunge si la 80 de birouri pentru 100 de angajati).
„Vremea open space-ul de tip hala a trecut de mult. Open Space-ul inseamna astazi spatii individuale de lucru, zone de concentrare, de intalnire si de relaxare, totul pentru a asigura angajatilor cele mai bune conditii de a-si desfasura activitatea. In acest context, zonele de hot- desking exista alaturi de toate aceste spatii diferite, amenajate intr-o maniera flexibila. Utilizatorii au libertatea de a se aseza si a lucra de oriunde, iar concentrarea lor nu este afectata”, a explicat Christophe Weller, Managing Partner al Corporate Office Solutions (COS), companie specializata in solutii integrate pentru amenajarea la cheie a spatiilor de birouri.
Si tot el a semnalat si cele doua beneficii principale ale acestui concept: imbunatatirea colaborarii si a comunicarii pentru o forta de munca tot mai mobila, respectiv scaderea costurilor de real-estate pentru angajatori.„Hot-desking-ul nu poate fi privit individual, ci ca o fateta a unui tot unitar, ce asigura flexibilitate, fluxul de comunicare interdepartamentala si o mai mare eficienta la locul de munca”, a adaugat Christophe Weller.

Iar companiile din Romania nu sunt departe de tendinte. De exemplu, Colliers si Unilever au adoptat cu entuziasm noul model. (...)

Metamorfoza spre colaborare si creativitate
In 2013, Unilever South Central Europe a inaugurat noul design al biroului din Baneasa Business & Technology Park, spatiul fiind repartitionat si reamenajat integral. „S-a plecat de la ideea ca spatiul de lucru trebuie sa incurajeze interactiunea si modul de lucru colaborativ, astfel ca s-a pus accent pe crearea unor zone de lucru interactive, numite Connect Areas, in timp ce zonele cu birouri individuale au fost delimitate in maniere neconventionale, cum ar fi utilizarea jardinierelor de dimensiuni mari ca separatoare”, a spus Luminita Mihalache, HR Director Unilever South Central Europe.
Iar un aspect poate surprinzator este ca, in urma reamenajarii, numarul salilor de sedinta a crescut. „Unilever este o companie multinationala, cu o activitate diversa si complexa, in domeniul bunurilor de larg consum, astfel ca stilul de lucru este foarte dinamic si departamentele interactioneaza frecvent. Ca urmare, numarul salilor de sedinte a crescut si sunt acum cat mai diverse ca dimensiuni. In compania noastra, sunt apreciate valori ca deschidere, transparenta si, pentru a sublinia acest aspect, salile de sedinte au fost pozitionate central si au peretii din sticla. Fiecare sala are un design unic, cu mobilier modern, multe dintre elemente fiind realizate special pentru sediul Unilever (ex: mese, lampi, table magnetice)”, a mentionat Luminita Mihalache.
De asemenea, tot in sensul deschiderii si incurajarii colaborarii, Unilever a renuntat la separatoarele dintre birouri si a introdus conceptul de hot desking. „Desi dimensiunea biroului, ca suprafata, este aceeasi, datorita designului modern, spatiul pare mai mare si mai aerisit, iar interactiunea este mai frecventa”, a adaugat Luminita Mihalache. Iar pentru a contracara zgomotul si intreruperile cauzate de colegi, au fost amenajate spatii individuale pentru conferinte si teleconferinte, izolate fonic (phone booths).
Cele mai atractive zone sunt totusi zonele de interactiune, acele Connect Areas, cu un mobilier atipic, lipsit de elemente formale: o masa cu design-ul unei table de sah, fotolii colorate din puf, masute joase, perete din plante verzi, scaune sub forma de ladite etc. Acestea sunt zone utilizate pentru discutii ad-hoc, discutii informale, sedinte de brainstorming si discutii in echipa.

Cititi articolul integral in numarul din februarie al revistei HR Manager.

Sursa foto: Sediul Unilever Bucuresti

Cititi si

In Iun 15, 2017 in

Recent, Steelcase ne-a acordat distinctia Platinum Partner 2017, pentru al doilea an consecutiv. Multumim clientilor si echipei COS pentru contributia valoroasa la dezvoltarea unui parteneriat de succes, care a facut din nou posibila aceasta recunoastere.

Mai mult Distribuiti

In Apr 21, 2017 in

“Peisajul de lucru trebuie sa fie unul care sa stimuleze, nu sa ingradesca. Aceasta abordare nu mai este una ideala si nu mai face parte din concepte rezervate viitorului, este un factor prezent si critic si il observam in cerintele companiilor care inca reactioneaza la dinamica actuala si ar trebui sa anticipeze si sa fie deschisi sa pregateasca mediul de lucru pentru viitor”, a mai spus Arh. Andrei Angelescu.

Mai mult Distribuiti